16 januari 2011

Mer om Persson och härskartekniker

Nu har kommunalrådet Johan Persson (S) bemött min kritik om härskartekniker och Östran har skrivit om det. Persson känner inte igen sig i kritiken – eller för att använda hans egna ord: ”bara trams”.

Persson tror nog uppriktigt att han inte använder härskartekniker. Möjligen är han så van vid att göra det att han inte ens märker det själv. Det tyder ju på det, med tanke på att han inte kan avhålla sig från nya härskartekniker ens när han bemöter kritiken om just härskartekniker.

Men jag vill tro det bästa om folk. Det är ju faktiskt möjligt att Persson, nu när han har gjorts medveten om det, faktiskt rannsakar sig själv och gör ett aktivt försök att inte använda härskartekniker i fortsättningen. Men eftersom han ser sig som anklagad för härskartekniker ”oavsett vad han gör” – dvs både när han avbryter folk och när han ignorerar folk – så känner jag mig nödgad att tipsa om en tredje väg: att bemöta folk med respekt. Några exempel:

  • Se folk i ögonen när du talar till dem.
  • Avbryt inte folk, särskilt inte när du själv har givit dem orden.
  • Behandla som ordförande alla jämlikt, även om du personligen gillar den enes förslag mer än den andres.

Sånt tror jag är viktigt för att skapa ett öppet, välmående diskussionsklimat. Visst, man kan falera med något steg då och då, när känslorna får överhanden, och då kan man rätta sig när man blir varse om sina fel, men när man kör alla tillgängliga härskartrick på en enda gång så blir det rätt uppenbart.

Jag skulle förstås ha lämnat detta som en kommentar direkt på Perssons blogg, om han inte hade stängt av möjligheten att lämna kommentarer på alla hans inlägg.

Inga kommentarer: