03 maj 2013

Rätten till ett privatliv + Östrans nedskärningar

Har andra att göra med hur mycket du deklarerar för? Jag tycker att det borde vara en privatsak mellan dig och Skatteverket. Men företag kartlägger oss och säljer nu information om alla svenskars lönenivå på webben med slogans som ”Vem tjänar mest på din gata?

Igår stod jag utanför Skatteverket och pratade om detta med folk som lämnade in sin inkomstdeklaration. Detta är en av alla de data som vi lämnar ut om oss själva, som när det samkörs kan ge övervakaren mer insyn i våra liv än vi skulle vilja ge ifrån oss. Datoriseringen för mycket gott med sig, men samtidigt kartläggs våra liv i detalj på ett sätt som gör oss utsatta. Nya lagar som FRA, IPRED och Datalagringsdirektivet ökar övervakningen mer och mer – trots riksdagens fagra löften.

Jag kandiderar till riksdagen nästa år, och jag vill göra något åt detta. Jag vill skydda ditt privatliv från kränkande övervakning från inte bara staten, utan även från storföretag och nyfikna grannar.

Östran skriver lite om detta idag, men mitt i allt nedskärningskaos som drabbar dem just nu så smög det in sig ett felcitat. (Rättelse kommer imorgon.) Jag citeras ”Staten har rätt att öppna dina brev, både kärleksbrev och affärshemligheter.” Detta stämmer, förutom att jag sa e-post och inte vanliga brev. Tvärtom, om du skickar ett vanligt brev i papperskuvert så har staten inte rätt att öppna det. Där har vi grundlagsskydd för våra rättigheter, men inte när vi skickar brev elektroniskt! Jag nämnde även detta i ett tal mot FRA som jag höll för några år sedan.



På tal om Östrans nedskärningar så kan jag bara beklaga. Även om det är surt att båda de stora lokaltidningarna numera ägs av samma koncern, så är pluralismen viktig. Östran har gjort många bra, avslöjande reportage. Jag är mycket oroad över hur sammanslagningen av lokalredaktionerna kommer att minska konkurrensen mellan tidningarna ytterligare, och hur detta kommer att påverka det journalistsiska innehållet. Ingen medieaktör mår bra av att vara ensam spelare på planen.

Inga kommentarer: