15 augusti 2013

Hotade kvinnors adresser lämnas ut

Jag har skrivit tidigare om Ratsit – att av många företag som samlar in offentlig information om privatpersoner och använder den för att kartlägga oss och sälja den informationen.

Nu uppmärksammar P4 Kalmar om att Ratsit även gör det lätt att få ut listor på kvinnor som bor i skyddat boende hos kvinnojourer. Detta är mumma för den hämndlystne ex-partnern som vill hitta sin kvinna igen. Läs även Östran.

Jag hör ofta invändningen att ”den som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig” för övervakningen och kartläggningen i vårt samhälle. Men detta är klockrena exempel på kvinnor som har rent mjöl i påsen, men ändå har information som de kan vilja skydda.

Det går även att söka fram listor på människor som bor på behandlingshem, intagna på fängelser och ungdomar på ungdomshem. Jag provade själv och kunde få fram listor på flera fängelseanstalter – namn som inte fanns på t ex Eniro personsök.

Ratsit säger att de följer personuppgiftslagen, PUL. I så fall är lagen inte tillräcklig, och jag vill arbeta för, om jag väljs in i riksdagen nästa år, att man ser över PUL och hur man får lämna ut uppgifter om privatpersoner.

Jag tänker mig att man antingen borde kunna automatskydda vissa adresser i folkbokföringsregistret, eller så borde myndigheter som kriminalvården rutinmässigt begära att deras intagna och inneboende får skyddad identitet under vistelsen, så att deras adress inte lämnas ut. Diskutera gärna fördelar och nackdelar nedan!

I informationssamhället är information makt. Då blir det allt viktigare att du som privatperson har makt över din egen information, annars ligger du helt i händerna på stat och företag. De har ett enormt informationsövertag över individen. Misshandlande ex-pojkvänner eller -flickvänner ska inte få ta del av den makten.

Inga kommentarer: